Nie tylko dla wielbicieli słodyczy, ale dla wszystkich ceniących sobie smaczną i niedrogą kuchnię. Czemu więc "Kuchnia w czekoladzie"?
To właśnie ciemna i biała czekolada są dominującymi kolorami w moim królestwie, do którego Was zapraszam:)

sobota, 29 czerwca 2019

Tort szpinakowy z owocami

Będąc w szkole policealnej mieliśmy zajęcia kulinarne. Wtedy jeszcze nie przypuszczałam, że moja przygoda z kuchnią będzie towarzyszyć mi przez życie w stopniu, no powiedzmy umiarkowanym. Nie przypuszczałam też, że szpinak, który ktoś mi wtedy podał do zjedzenia- a uwierzcie mi- był papkowaty, mdły i zdecydowanie niedobry- będzie po jakimś czasie wzbudzał we mnie zupełnie odwrotne uczucia. Choć przełamać było mi się naprawdę ciężko, to teraz mogę śmiało powiedzieć, że ciasta szpinakowe, to jedne z tych, które mi naprawdę smakują.


Szpinaku nie czuć w ogóle, ale za to pięknie go widać, gdyż barwi wszystko na soczyście zielony kolor. Idealnie nadaje się do przygotowania tortów owocowych, co już nie raz zresztą poczyniłam. Jest wilgotny na tyle, że nie potrzeba go jakoś specjalnie ponczować. Obok biszkoptu brownie- jest moim ulubionym stosowanym właśnie w tortach. 


Składniki na blaszkę 28x19cm

Ciasto szpinakowe:
4 jajka
200g świeżego szpinaku
300ml oleju roślinnego
1 łyżka soku z cytryny
1 szklanka mąki krupczatki
1 szklanka mąki pszennej
1 małe opakowanie proszku do pieczenia (ok 2-3 łyżeczki)
1 szklanka drobnego cukru

Warstwa brzoskwiniowa:
1 duża puszka brzoskwiń
100ml słodkiej 30% śmietanki
2 galaretki brzoskwiniowe
3 łyżki żelatyny
¼ szklanki zimnej wody
100g świeżych malin

Warstwa jogurtowa z truskawkami i jagodami:
1 duży kubek jogurtu greckiego
2 galaretki truskawkowe
200g truskawek
30g jagód leśnych ( dzięki nim kolor jest intensywniejszy)
2 łyżki cukru pudru

Dekoracja:
150ml słodkiej 30% śmietanki
2 łyżki cukru pudru
1 opakowanie śmietanfix
Owoce, listki mięty 

Sposób przygotowania

Ciasto szpinakowe:
Umyty i dobrze odciśnięty szpinak miksujemy z olejem i sokiem z cytryny na gładką masę. Jajka ubijamy z cukrem na jasną masę i powoli, cienkim strumieniem wlewamy szpinak, cały czas miksując. Do ciasta przesiewamy partiami mąki wraz z proszkiem do pieczenia. Mieszamy na najniższych obrotach miksera. Ciasto przelewamy do formy wyłożonej (tylko na spodzie) papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180⁰C na ok 45 minut (do suchego patyczka). Po upieczeniu uchylamy drzwiczki piekarnika i pozostawiamy ciasto na minimum godzinę, a następnie wyciągamy i studzimy min. kolejne 2 godziny przed krojeniem na blaty. Ja w sumie czekałam jakieś ponad 4 godziny ;) Można także upiec ciasto dzień wcześniej. Całkowicie przestudzone ciasto pozbywamy wybrzuszonego wierzchu (śmiało można zjeść ;) i kroimy na dwa blaty. Spodni blat przekładamy z powrotem do blaszki wyłożonej folią spożywczą.

Warstwa brzoskwiniowa:
Brzoskwinie z puszki dokładnie miksujemy. Syrop zlewamy i podgrzewamy, ale nie gotujemy. Rozpuszczamy w nim galaretki i łączymy ze zmiksowanymi owocami. W małym rondelku zalewamy odmierzoną ilością wody żelatynę i stawiamy na większym garnku z wodą, tak by rozpuszczała się w kąpieli. Dodajemy odrobinę masy brzoskwiniowej i gdy żelatyna całkiem się rozpuści wlewamy do reszty. Dodajemy śmietankę, mieszamy. Gdy zacznie tężeć dodajemy oczyszczone i umyte maliny. Delikatnie mieszamy i przelewamy na pierwszą część biszkoptu.
Przykrywamy drugim biszkoptem i bardzo delikatnie dociskamy.

Warstwa jogurtowa z owocami:
Galaretki rozpuszczamy w szklance wrzątku. Studzimy. Owoce miksujemy blenderem, a jogurt łączymy z cukrem pudrem. Do jogurtu przelewamy tężejące galaretki, a następnie zmiksowane owoce. Mieszamy niezbyt dokładnie i wylewamy na poprzednie warstwy. Wstawiamy do lodówki najlepiej na całą noc, a następnie dekorujemy śmietanką ubitą z cukrem pudrem i śmietanfixem, owocami oraz listkami mięty.

 



16 komentarzy:

  1. Czy do ciasta należy dodać 300 ml oleju? Wydaje się dużo;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy do ciasta należy dodać 300 ml oleju? Wydaje się dużo;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tyle dałam, ale przyznaję, że teraz gdybym robiła dałabym szklanke, jednak nie mniej.

      Usuń
  3. Witam serdecznie! Uwielbiam ciasta szpinakowe, a to wygląda obłednie! Mam pytanie: ile mililitrów puree powinno być po zmiksowaniu owoców?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko mi powiedzieć, bo nie odmierzałam ile było po zrobieniu, ale na pewno ok 1l brzoskwiniowej i podobnie tej drugiej, z owoców leśnych.

      Usuń
  4. Ale kolorki..Wiosna idzie i Swieta,to jak znalazl takie ciasto.Pozdrawiam.e

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy można użyć mrożonych truskawek, malin, jagod, szpinaku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o owoce, to tak, jak najbardziej można użyć mrożonych- jagody truskawki rozmrożone, a maliny można dodać do kremu zamrożone. Co do szpinaku- ja osobiście wolę świeży. Kolor jest wtedy zupełnie inny. W ostateczności jednak mrożony także może być.

      Usuń
  6. Witam wlasnie mam zamiar robic to ciacho bo wyglada swietnie. Tylko mam pytanie duzy kubek jogurtu greckiego ile gram?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te duże kubki są w granicach 350g. Nie pamiętam dokładnie którego użyłam, ale tutaj, przy galaretkach nie będzie żadnego problemu ze stężeniem, jeśli dasz nawet 370g.

      Usuń
    2. Dziekuje bardzo za odp. Ciasto w piekarniku a reszta jutro.

      Usuń
  7. Witam serdecznie:) Czy śmietanka do warstwy brzoskwiniowej ma być ubitą?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. Jakiej wielkości blaszki Pani użyła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak w przepisie, na samej górze nad składnikami 😉

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz słowo od siebie, pamiętaj jednak, że wszelkie komentarze z linkami, lądują w spamie ;)

Pamiętaj także, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na publikację jego jak i Twojego Nicku na tej stronie.