Nie tylko dla wielbicieli słodyczy, ale dla wszystkich ceniących sobie smaczną i niedrogą kuchnię. Czemu więc "Kuchnia w czekoladzie"?
To właśnie ciemna i biała czekolada są dominującymi kolorami w moim królestwie, do którego Was zapraszam:)

niedziela, 5 stycznia 2020

Chałwowiec bez pieczenia

Są tu ze mną jacyś miłośnicy chałwy? Ja w takiej "czystej" postaci średnio przepadam i raczej nie kupuję, ale już przerobioną na ciasta, kremy, to się nie sprzeciwiam i zjadam z przyjemnością. Zastanawiając się nad noworocznym ciastem wpadłam na przepis przygotowany przez Asię z bloga Kwestia Smaku i stwierdziłam, że jest na tyle szybki, że warto się nad nim pochylić. Mało tego, ja ten czas skróciłam sobie jeszcze bardziej, bowiem krem zrobiłam "po swojemu". Kremy budyniowe lubią mi się zważyć, a tutaj jak zobaczyłam że budyniu jest naprawdę dużo, a masła tylko kostka, wystraszyłam się, że w połowie dodawania na bank będzie problem. Wolałam tego uniknąć i krem zrobić tak, jak już nie raz, czyli zamiast masła ucierać, wmiksowałam je w gorący budyń. Dla mnie ta opcja jest równie smaczna, choć nie zaprzeczę, że różnica w tak przygotowanym kremie także jest zauważalna od tego ucieranego tradycyjnie. To jak Wy przygotujecie swoje ciasto zależy tylko od Was, a robiąc tradycyjnie- trzymam kciuki by wyszło bez konieczności ponownego ucierania :)


Składniki na blaszkę 20 x 28cm:

500g kakaowych herbatników
1 litr mleka
2 żółtka
½ szklanki cukru
3 łyżki mąki ziemniaczanej
3 łyżki mąki pszennej
200g masła 82%
300g chałwy waniliowej+ ok 50g do posypania po wierzchu
1 malutki słoiczek konfitury z czarnej porzeczki

Sposób przygotowania:

¾l mleka gotujemy z cukrem. W pozostałym mleku mieszamy żółtka oraz obie mąki. Mieszankę wlewamy na gotujące się mleko i energicznie, cały czas mieszamy, by nie powstały grudki. Zestawiamy z ognia i stopniowo, cały czas miksując na małych obrotach dodajemy drobno posiekane masło. Miksujemy do momentu uzyskania gładkiej konsystencji bez widocznego, „pływającego” tłuszczu. Do kremu od razu dodajemy także pokruszoną chałwę (ja pokruszyłam ją siekaczem). Krem dzielimy na 3 części- dwie większe i jedną mniejszą do rozsmarowania na wierzchu.
Na blaszce rozwijamy arkusz papieru do pieczenia lub folii spożywczej i układamy pierwszą warstwę herbatników. Wykładamy jedną, większą część kremu i przykrywamy drugą warstwą herbatników. Smarujemy je konfiturą porzeczkową, a na to ostrożnie wykładamy kolejną większą porcję kremu. Przykrywamy ponownie herbatnikami i smarujemy ostatnią, cienką warstwą kremu. Wierzch dekorujemy zmiksowanymi pozostałymi herbatnikami z ok 50g chałwy waniliowej. Ciasto wstawiamy na kilka godzin do lodówki. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz słowo od siebie, pamiętaj jednak, że wszelkie komentarze z linkami, lądują w spamie ;)

Pamiętaj także, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na publikację jego jak i Twojego Nicku na tej stronie.