Nie tylko dla wielbicieli słodyczy, ale dla wszystkich ceniących sobie smaczną i niedrogą kuchnię. Czemu więc "Kuchnia w czekoladzie"?
To właśnie ciemna i biała czekolada są dominującymi kolorami w moim królestwie, do którego Was zapraszam:)

czwartek, 2 marca 2017

Wegański chleb na bazie ziaren i bakalii

Jakiś czas temu Dorotka z bloga Daktyle w czekoladzie podesłała mi zdjęcie chleba... Ojej jak mi się spodobał! Wiedziałam, że jak tylko opublikuje przepis, będę jej pierwszą testerką. Choć pewnie w sieci krąży wiele takich przepisów, to ja jakoś się z nimi nie spotkałam. Później okazało się, że części składników w domu nie mam, a że chęć na niego była ogromna... zaczęła się zabawa ;) 
Od dawna uwielbiam ciemne, ciężkie chleby, ale zawsze je kupowałam. Nigdy nie przyszło mi na myśl, by spróbować upiec. Wielki Post jest dla mnie teraz takim trochę wyznacznikiem, bo chciałabym zdrowiej, ale równie smacznie jeść. Mam nadzieję, że taki chlebek pomoże mi troszkę w zrzuceniu zimowej "skorupy" w postaci powiedzmy- kilku kg. Może do najtańszych nie należy, bo jednak bakalie troszkę kosztują, ale raz na dwa tygodnie będę modyfikować, urozmaicać i zastępować nim białe pieczywo. Dodatkowo ograniczę słodkości, troszkę się poruszam więcej... Zobaczymy na święta czy waga choć trochę drgnęła... w dół oczywiście! Trzymajcie kciuki ;) 
A przepis zapiszcie zarówno mój jak i Doroty, bo naprawdę warto zastąpić nim zwykłe pszenne bułki. Pokuszę się też o nazwanie go wegańskim, bo choć na tej kuchni wcale się nie znam, to w składnikach nie widzę nic, co mogłoby weganom popsuć humor. Chyba, że się mylę... ? Jeśli tak, to poprawcie mnie natychmiast!



Składniki na małą keksówkę:

1 szklanka płatków owsianych
½ szklanki płatków jaglanych
½ szklanki siemienia lnianego
2 łyżki nasion chia
1 łyżeczka soli
2 łyżki masła kokosowego
1¾ szklanki wody
3 łyżki dżemu 100% Czarny bez (można użyć każdego innego)
40g suszonej żurawiny
40g mielonych orzechów włoskich
40g płatków migdałów
40g orzechów laskowych
40g drobnych rodzynek
20g ziaren słonecznika


Sposób przygotowania:

Wszystkie składniki sypkie przekładamy do miski: płatki owsiane i jaglane, siemię lniane (można użyć mielonego), nasiona chia i słonecznika, sól oraz bakalie. Masło kokosowe topimy, łączymy "miotełką" z przegotowaną, bardzo letnią wodą oraz dżemem. Przelewamy do składników suchych. Mieszamy, przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki i mocno ubijamy dłońmi. Odstawiamy na 3 godziny, następnie pieczemy w nagrzanym do 180st C piekarniku przez ok 40 minut. Po tym czasie delikatnie wyciągamy chleb z formy, od góry przykładamy blaszką i przewracamy na drugą stronę. Ściągamy ostrożnie papier do pieczenia i dopiekamy chlebek ok 20 minut. Studzimy najlepiej całą noc i dopiero następnego dnia kroimy. Chleb taki z racji wielu ziaren troszkę się kruszy, ale jest to rzeczą normalną. Doskonale smakuje z sałatą, plastrem sera lub szynki, ale to już oczywiście wersja dla mnie, nie dla wegan ;) Smacznego!


3 komentarze:

Będzie mi miło jeśli zostawisz słowo od siebie, pamiętaj jednak, że wszelkie komentarze z linkami, lądują w spamie ;)

Pamiętaj także, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na publikację jego jak i Twojego Nicku na tej stronie.